Kierunek „turystyka i rekreacja”, realizowany w ramach studiów drugiego stopnia, zajmuje szczególne miejsce w ofercie dydaktycznej Wydziału Turystyki i Rekreacji krakowskiej Akademii Kultury Fizycznej. Jest on bowiem naturalną propozycją kształcenia dla osób, które ukończyły studia pierwszego stopnia (licencjackie lub inżynierskie) lub studia jednolite magisterskie, w ramach których uzyskały już pewną wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne odnoszące się do uwarunkowań biomedycznych, psychologicznych, społeczno-kulturowych, przyrodniczych, gospodarczych i prawnych podejmowania aktywności turystycznej i rekreacyjnej – ale chcą się w tym zakresie aktywnie i znacząco rozwinąć.
Prezentowany tu kierunek jest w podstawowym zakresie – z uwagi na profil oraz specyfikę Uczelni – ulokowany w obszarze „nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej”. Realizowana w związku z tym od lat, z powodzeniem, koncepcja kształcenia koncentruje się wokół człowieka, jako podmiotu zgłaszającego i zaspokajającego rozliczne potrzeby i pragnienia ujawniające się zwłaszcza w czasie wolnym, poprzez podejmowanie rozmaitych form aktywności turystyczno-rekreacyjnej. Z uwagi jednak na w istocie interdyscyplinarny charakter tytułowych zjawisk, kierunek „turystyka i rekreacja” w pewnym stopniu wpisuje się także w obszar nauk przyrodniczych, nauk humanistycznych, a także nauk społecznych – podejmując kwestie interakcji uczestników turystyki i rekreacji ze środowiskiem naturalnym, a także ich relacji z przedstawicielami innych kultur oraz społeczności.
Kształcenie na opisywanym tu kierunku spełnia założenia tzw. profilu ogólnoakademickiego. W związku z tym, absolwenci nabywają nie tylko specjalistyczne kompetencje istotne z punktu widzenia pracy zawodowej na różnych stanowiskach funkcjonujących w ramach branży turystyczno-rekreacyjnej (włączając w to także przygotowanie do pełnienia ról kierowniczych), ale jednocześnie poznają oraz doskonalą warsztat związany z planowaniem i realizacją badań o charakterze naukowym bądź aplikacyjnym dotyczących turystyki i rekreacji – w kwestii aktywności ludzi, funkcjonowania różnego typu organizacji, stosowania rozmaitych rozwiązań instytucjonalnych itp. Proponowane studia stwarzają zatem studentom możliwości znaczącego i wieloaspektowego rozwoju, poprawy swojej pozycji konkurencyjnej na rynku pracy, a przy tym otwierają możliwości późniejszego aplikowania do szkoły doktorskiej.
Studia na anonsowanym tu kierunku dają też opcje pewnego spersonalizowania swojej ścieżki kształcenia. Niezależnie bowiem od realizacji przedmiotów podstawowych, stanowiących swoisty kanon kształcenia i mających charakter obligatoryjny, studenci wybierają – zgodnie ze swoimi preferencjami, z dostępnego w danym roku akademickim zbioru – tzw. „specjalność zawodową”, „fakultet zawodowy”, „wykład monograficzny” oraz „seminarium magisterskie”, a także realizują „praktykę specjalnościową”. Wszystko to pozwala każdemu studentowi osiągnąć wysokiej jakości standard kształcenia, przy jednoczesnym współtworzeniu swojej indywidualnej i niepowtarzalnej „sylwetki absolwenta”.
Studia są finalizowane egzaminem magisterskim, który przyjmuje postać obrony pracy magisterskiej. Jego pozytywne rozstrzygnięcie prowadzi do uzyskania przez absolwenta tytułu zawodowego magistra.